Jom Cuba Resepi Muffin Vanilla Sukatan Cawan yang Sedap!






Resepi Muffin Vanilla Sukatan Cawan

Assalamualaikum korang! Hari ni kami nak kongsikan dengan korang resepi muffin vanilla sukatan cawan yang sedap giler. Muffin ni memang popular di kalangan semua orang, kan? Pendek kata, memang tak ada siapa yang boleh tolak muffin yang gebu dan lembut ni. Jadi, jom kita belajar bersama-sama cara nak buat muffin vanilla ni dengan sukatan cawan yang senang!

Sebelum tu, kita tengok dulu bahan-bahan yang diperlukan untuk resepi muffin vanilla sukatan cawan ni.

Bahan-bahan:

  • 2 cawan tepung
  • 1 cawan gula
  • 1 sudu besar baking powder
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2/3 cawan susu
  • 1/2 cawan mentega cair
  • 2 biji telur
  • 2 sudu teh ekstrak vanila

Pastikan korang ada semua bahan ni di rumah sebelum memulakan proses memasak muffin vanilla ni. Bahan-bahan yang sedia ada memudahkan kita untuk memasak dengan lancar. Sekarang, kita faham dah bahan-bahan yang akan digunakan.

Cara Memasak:

  • 1. Panaskan oven kepada suhu 180 darjah Celsius. Sedia kan loyang muffin dengan kertas muffin atau sedikit mentega.
  • 2. Dalam mangkuk besar, campurkan tepung, gula, baking powder, dan garam. Gaulkan bahan-bahan kering ini dengan baik.
  • 3. Dalam mangkuk lain, campurkan susu, mentega cair, telur, dan ekstrak vanila. Kacau rata menggunakan pengocok telur atau whisk.
  • 4. Tuang campuran bahan cecair ke dalam mangkuk bahan kering. Kacau perlahan-lahan sehingga bahan-bahan sebati dan menjadi adunan yang gebu.
  • 5. Agar muffin lebih gebu, biarkan adunan istirehat selama 10 minit sebelum dibakar.
  • 6. Tuangkan adunan muffin ke dalam setiap cawan muffin sehingga 2/3 penuh. Jangan penuhkan hingga penuh kerana muffin akan naik semasa dipanggang.
  • 7. Bakar muffin dalam oven yang telah dipanaskan selama 15-20 minit atau sehingga warna muffin menjadi keemasan.
  • 8. Sekarang, muffin vanilla sukatan cawan korang siap! Angkat muffin dari dalam loyang dan biarkan sejuk sebelum disajikan.

Tips Memasak yang Betul:

Teknik Pengacauan yang Penting:

Untuk mendapatkan adunan muffin yang gebu dan lembut, teknik pengacauan adalah penting. Pastikan pengocokan dilakukan secara perlahan-lahan agar bahan-bahan sebati secara merata. Jangan terlalu lama mengacau adunan kerana ini boleh menghasilkan muffin yang keras.

Suhu dan Masa Panggang yang Tepat:

Memastikan suhu dan masa panggang yang tepat adalah kunci untuk mendapatkan muffin yang sempurna. Pastikan oven sudah dipanaskan sebelum memasukkan muffin ke dalamnya. Jika muffin dipanggang terlalu lama, ia akan menjadi kering. Jadi, pantau muffin secara berkala dan keluarkan dari oven apabila sudah mencapai warna keemasan yang diinginkan.

Tahniah! Sekarang korang dah tahu cara nak buat muffin vanilla sukatan cawan yang gebu dan sedap. Cuba la buat dan jangan lupa kongsikan hasil muffin korang dengan kami. Semoga korang berjaya dalam memasak resepi muffin vanilla sukatan cawan ni! Kalau korang nak lagi resepi menarik lainnya, jangan lupa untuk terus follow blog kami. Happy baking, korang!


Originally posted 2023-08-04 19:21:13.

Leave a Comment